Surdegspizza

(null)

Låt helgen börja ! 
Vaknade av att Gubben tuggade på en korg sittandes i krukan i köksfönstret

(null)

Det var solig lörda här hos oss, men jag hade en sådan huvudvärk att jag inte klarade av att röra mig , böja mig framåt eller göra något överhuvudtaget. 

(null)


 Hortenzia och Agda fick sitta i fönster och sola lite där.  Istället för att flytta de till växthuset tappade jag varmt vatten och  låg i  badkaret tills huvudvärken lättade. 

Det blev redan mörkt därute när jag kom på benen kort stund och tog hand om djuren på riktigt .  Idag var det första gången sedan pandemistart som jag inte bytte Oves vatten på morgonen. 
Så jag måste varit i sisådär filosofiskt skick. Man rör sig knappt och "låter allt bara va som de  ä. "

Här kommer recept på pizzan jag brukar göra. 

Recept. 
  • Deg:
3 l skål , i den 

  • 1,5 kopp vatten
  • 1/2 kopp surdeg
  • 1/2 msk torrjäst
  • 1/2 msk salt
  • 1 msk valmö 
Blandas ihop 
Tillsätt 
  • 2 koppar fullkorndinkelmjöl
  • 1 kopp rågsikt 
Blanda ihop 
Låt stå kallt 12 timmar  upp till 2 veckor

  • Lägg 1/2 deg mitt på en plåt med  bakplåtspapper på , kavla ut degen , bit för bit till plåtstorlek.( Går nästan enklare med oljiga händer .)Låt stå å vila nå kvart tills ugnen blir uppvärmd. 
  • grädda i ugnen vid 200 grader i ca 8- 10 min. 
Degen ska va nästan klargräddad  med ljusbrun yta, pensla med olivolja 



(null)

  • Bred ut tomatsås strö över oregano och mejram 
Ca 2 dcl riven ost
  • sprid skivor av blåmögelost och rökt korv,  hackad grön paprika, hackad gullök, hackad chilipeppar. Skivade champinjoner och surkål
  • Pynta med skivade minitomater 
Lite riven ost till glest överst samt mycket små bitar av rökt bacon ( kan va utan) 
Grädda ytterligare 5-10 minuter 

(null)

  • Smaklig  måltid! 







Kommentera inlägget här :