En sådan pajlördag.....

Vaknade med en skön trötthets- och tröghetskänsla, fullsol ute och mörkläggningsgardin i sovrumsdelen av huset förlängde denna tunga halvdrömskhet,
 
Kaningubben började kretsa runt mig så jag lyfte upp och klappade honom en stund.
Sedan så bytte jag vatten åt honom och vaktlarna, rensade deras hem, skakade mattor och sådant. 
Drack citron vatten som jag inte kan göra under arbetsdagarna för köravståndet främjar pissproduktion till riskabel gräns.
 
Ur den tröga känslan uppstod  en pajplan och jag skred ganska omgående till verket
tog fram lök, grönkål rökt lax, rödpeppar,nötter, bladpersilja, fetaost massa ägg vispgrädde....kryddor....
 
Lyckades riktigt bra med dessa pajer :) !   Nöjd !
 
Grönkålsfyllning med stekt lök fetaost, rödpeppar och valnötter
 
 
 
Fyllning av stekt rökt lax med lök och grönkål , bladpersilja svart peppar salt, lite av rivet citroskal röd peppar
 
 
Pajskal gör jag av filodeg som jag penslar med smält smör och strör linfrö på botten och därefter fyllning .Gräddar beroende på pajstorlek 30-45 minuter i varmluftsugn på 175 grader
 
 
Till slut blev det en liten vegetarisk paj
zuccini, lök,championer och soltorkade tomater samt parmesan, svartpeppar, salt och bladpersilja
 
 
 
och  en rebarber paj
med russin och bananer istället för socker, kryddat med kardemumma och svart peppar.
 
 
 
 
 Helt otroligt gott !
 
Kände mig extremt kreativ då jag skapade dessa pajer, kände fantasismakerna i munnen och komponerade innnehåll efter det. Processen var upplyftande , resultat smakrik, men tog ändå på krafterna så strax efter tolv gjorde jag kaffe med grädde och satt mig en stund i solen på framsidan.
 
 
 
När jag gick till skogen väntade mina kompisar redan på mig. Det är häftigt att ha denna kontakt. De känner igen mig och idag sprang de till matstället så furt de såg mig. 
 
 
 
 
 Detta är så nära vilkorslös kärlek man kan komma denna dag.. Sedan jag skrev sist så kom det mer snö och det blev 4 säckar  pellets till så nu är de uppe i 360 kg pellets och 160 kilo  morötter ....
 
Det ger mig glädje att se de äta, inbillar mig att vi har kontakt, eller, ja, vi har kontakt.  om Hanarna börjar bli besvärliga, markerar revir och  låter de andra inte äta i fred fast jag sprider matställerna...
 
Senare på dagen gick jag runt på tomten och gömde tullpanerna som kommer upp här och var ifall mina vänner skulle komma och tro att jag odlar dessa för dem. Hyacinter åt de upp redan.
 
 
 
Satt härute en bra stund och läste i min bok om multidimensioonellt lärande. Saker jag vet och saker jag inte vet.
Godnatt !
 
 
 
Taggar: grönkål;

Kommentera inlägget här :