Djurvänner

Hela vintern har hag träffat mina vänner i skogen. De fick mat  både innan jag åkte till jobbet och efter att jag komit hem. Varje gång var det minst lika fascinerande att träffa dem som dagen innan. 
 
 
 
Dessa två och 8 till blivit  stammisar, som mest kom och åt 18 stycken. Sådan glädje att underlätta för dem i hårda tider med massa snö och minusgrader ! Så nära vilkorslös kärlek man kan komma....
Det är fjärde vinter jag matar dem
De äter grönsaksrester, viltpellets , morötter , havre , äpplen och jordnötter, beroende på hur mycket snö det är och hur länge snö håller sig. En dag brukar va den sista. De kommer inte mer och då vet jag att de klarat sig., men jag saknar dem ett bra tag efteråt.
 
 
Dessa är också stammisar, den i mitten brukar stå och vänta mitt på stigen. De känner igen hur min bil låter då jag är på väg hem.
Det hände att jag varit  försenad några gånger mitt i hårda vintern och då kom de till husets baksida stod på snövallen och  kikade in i vardagsrummet....De vet var jag bor och det  är häftigt att ha den kontakten !
 
 
Idag  kändes det att  det är nu sista dagarna det går att åka i skidspåret så rådjuren säkert redan hittar ställen där de kommer åt föda så varje dag kan hända att jag inte träffar de mer denna vinter.
 
Idag fick jag sista säck morötter levererad  av en jätte snäll expedit från Djuraffären.50 km bort. Jag har förberett vaktellägg att ge henne som tack och fast jag var hemma närmast hela eftermiddagen, var jag just på hundpromenad med min granne då hon lämnade morötterna vid halv åtta på kvällen  ungefär...Jag får göra det annan gång, men jag tänkte att det skulle passa till Påsk !  
 
Sammanlagt har det denna säsong gått en del säckar med rådjursföda.Så länge
6x 20 kg --> 120 kilo morötter, 30 kilo äpplen  4o kilo havre och 20x15 kg--300 kilo viltpellets.
Bra jobbat tycker jag. 
 
På detta plan har detta år inte varit så mycket annorlunda. Ändå. 

Kommentera inlägget här :