Vaktelartgaleri

MIna söndertvättade händer behöver i dessa pandemitider inte tala om att jag är läkare. Jag är en konstnär som jobbar som läkare och gett mina patienter närmast all min vakna tid och även min hälsa.
För det händer saker i ens kropp rent kemiskt väg om man inte sover en natt. Och det händer saker i ens kropp om man inte sovit flera nätter. Om man inte sovit flera nätter på en vecka och närmast  i 30 års tid,och man är lyckligt lottad och lever och ådragit sig *enbart *en autoimmun sjuka då får man gratulera sina starka geners bakgrund och fd extrem fysik även om det hela är ännu mera komplicerat än så.
 
Men som sagt bara på en icke sövd natt uppregleras gener för olika obehagliga sjukor. Upprepas detta och man inte kompenserar  tillräckligt med kost motion och sömn osv, fortsätter det hända saker i ens kropp och sjukdomer manifesterar sig till slut.
Jag.
Och varför jag har gjort dett? Gett under många år mer vaken tid till patienter än till mina barn ?
En passion till mitt kreativa och uppmanande yrke och att jag inte vetat bättre och låtit mig uttnyttjas. För visst finns det kollegor som tjänat betydligt mer och jobbat betydligt mindre.
Det kallas att utnytja systemets brister, resp att va smart , men jag mår illa när jag ser tillbaka på mitt extrema engagemang och naivitet. Ingen skulle behöva dö som min far . Inget barn skulle behöva förlora sin pappa pga en läkares oaktsamhet, 
Jag är så mångfasseterat person, men resten av mitt jag försatt sig i en trött dvala tills konstnären i mig vaknat igen under pandemin..Denna pandemitid flyttar galerierna till datavärld. Så jag tog tillfälle till akt och startat en Vaktelkonstgaleri på instagramz 
Kolla #highcoastquailartgallery ! 
Det är mycket av mig som jag måste ta  tillbaka. Medvetenhet om varje steg, om värdet av mitt arbete. LÄkare har blivit till en ny arbetarklass. Hur det kunnat bli så? Mest är det människor som är inte bara högutbildade men även hög inteligenta och fokuserar på sitt arbete och problemlösningar . De flesta är inte prestigelystna och många som jag ganska blåögda. Det finns inga ursäkt för systemet som gör det möjligt att  människa efter människa inom yrket bränns ut. 
 
Istälet för att göra det man är skolat till : i grova drag : bota, lindra och ofta även rädda liv så tillkommer allt det administrativa nonsens som ökat i perioder på de senaste 30 år jag varit med.  Det var period som läkare agerade sekreterare, för man skulle spara på den yrkeskategorin, sedan peruïod mas skulle ersätta flertal av undersöterskonnas syslor osv. 
Få va såhär dessa tankar vilande så här så länge 
 
 
 

Kommentera inlägget här :