Första advent

 
Jag har sällskap av mina djur, både vaktlar och kanin Zajko Tufs.
Vi har pyntat lite för att känna oss på lite festligare humör.
 
Så vi pyntade och lade en ljusslinga i växthuset,  Zajko Tufs hjälpte till
 
 
 Det är lite öde i växthuset sedan alla vaktlarna flyttade in , Hortenzia sittandes på äggen först och Ove och Agda några veckor efter.
 
Det var en ganska tuff tid när de små kycklingarna kom, för det var första gången för både mig och Hortenzia.
Känner mig hedrad för det är inte så lätt dessa små fåglar ruvar i fångeskap.
 
Det blev tre kycklingar som klarade sig och en av de var handikappad, den som kom före de andra, kannske fick någon brist för att den inte åt något första dagen och sedan åt den mest sand. Tur jag hade semester så när jag märkte skillnaden började jag ge den mat i jämna mellanrum  mest äggula och malda äggskal i början, Den åt med stor aptit och började ställa sig på benen, men stupade framåt jämt .
Benen var långa i jämförelse med kroppstorlek  och det var som om höger ben blev kopplad i styrningen till vänster ben  och vänster till höger. 
Så småningom växte den på sig men var c.a 2 veckor efter syskonen i växten . Eftersom dessa fåglar lever intensivt, men bara 1,5-2 år så var denne ganska så försenad, men vi klarade det bra och denna är tamast av alla syskon.
 
Vi tränade också, så att jag  håll den uppe så den kunde träna på hur det skall kännas i benen att gå utan att stupa .Nu tar den sig överallt  utan problem inklusive till och från övervåningen. 
 
Tror jag kommer kalla den Draken.
 
Vågade inte ge de namn . Av 10 ägg kläcktes fem och en natt dog de två som kläktes av äggen som Agda lade till Hortenzias bo, så de måste varit lite senare kläckta än dessa tre som klarade sig. Sedan var det två som var kvar i äggen,döda  med krossat skal, de var båda Agdas. Hortenzia lämnade boet  med de fem. .Förstår att det inte bli så lätt för dessa fåglar i naturen , då de ruvar på fälterna....med alla maskiner , kemikalier osv. 
 
 
 
Ove och Agda i förstaadnentsbadet. Ibland måste jag hålla i Ove så Agda får bada ifred åtminstone en stund. Ove är pappa till Hortenzias bäbisar men jag fick dela på gruppen när det började närma sig  0 grader om nätterna och Hortenzia med alla äggen flyttade in. 
 
 
 
Gården ser festligare ut  i månskenet och när jag tänt alla lampor .. Jag  blev jätte glad  att jag köpte en glödlampa som ger en varm, eldliknande sken och så kan den programmeras så att det ser ut som att det är en fakla som brinner. När kanin  vädrar sin päls ute i inhägnaden på kvällarna gillar han att jag låter den *brinna* . Han vill nästan inte komma in när det är läggdags, inte ens vid minus fyra grader, men samtidigt är han mycket sällskaplig så jag vill inte ha honom bara därute även om det är ganska så lyxigt uteboende från Omlet.
 
 
 Har ställd stege på baksidan så jag kan kika in hos Hortenzias gäng från fönstret utifrån .
Ove och Agda bor i föntret längdt till höger man ser bakom kaningård som ser vit ut av all frost som samlats på de vindskyddande plastsidorna.
 NU låter kanin där nere så det är dags att avsluta. 
Tack du kikade in ! 
 
Taggar: första advent, kanin, vaktlar;

Kommentera inlägget här :