Min italienske bror

(null)
 
Min bror lever i Italien . Han tar saker som de kommer och så länge har han klarat sig från smittan fast han rör sig ute i samhället och handlar åt gamlingar, åker buss till jobbet osv. 
 
Men han är extremt noga med handhygien ,burit munskydd av hänsyn till andra ett bra tag nu och han har ett knep till : han sprayar alla varor med en deodorant eller tvättar med någonslags handdiskmedel för hårt smutsade grytor innan han packar upp dem. Fettlösligt är nyckeln. Vad än vår kvinnliga infektionsprofessor säger att det inte smittar via t ex tangentbord i det senaste nummer Vi i villa tidning, så WHO säger : desinficera tangentbord och handtag på arbetsplatserna. 
Det finns redan studier som påvisat virus tom efter 2 veckor på vissa ytor. Se länk till studie i min tidigare  bloggartikel. 
 
Det finns folk med olika åsikter meni denna så bokstavligen livsavgörande fråga borde s k auktoriteter och professorer  inte öppna mun om de inte vet. Och främst inte bagatellisera faran
 
Med tanke på att brorsan  har extrem känslig näsa och utomordentligt utvecklade smaklökar så förstår jag att detta måste vara för honom en stor uppoffring. 
Men hans gamlingar som är 90 och 93 år gamla har klarat sig så länge också fast pandemin slog ut extremt många liv i Italien vid det här laget och en bra bit över hundra i Sverige. 
Brorsan är vegan sedan många år tillbaka och Igår fick jag ett recept på någonslags kåldolmar han lagade. 
Det såg jävligt bra ut på fotot och eftersom hans mat är alltid en höjdare så ska jag laga dessa någon gång framöver. Då skriver jag receptet. 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :