Champinjongryta med zuccini a´la Pia.

Pa vägen från jobbet tänkte jag på min vän Pia, som jag träffade som hastighast när jag servade sonen vid en 200km:s : cykeltur.
 
Sedan tänkte jag vad jag hade hemma för råvaror.
 
Ja jag som knappt handlade något i flera månader pga corona pandemin så stannade jag i köpcentrat och shoppade loss ohyggligt :
 
Köpt:
 
För mig: olika glas, koppar och skålar från Jimmy Olivers italienska serie,
 
För vaktlarna: mat , godis, musselsand och skålar. De fått det riktigt mysigt i växthuset nu 
 
 
 
Efter paddelrunda i reservatet: såg precis ett flygplan landa kom jag hem och var på gott humör , trött efter dag på sjukhuset men hopp och energin fanns där.
 
Grytan  jag lagade blev riktigt lyckad. JAg har gått ner 7 kilo under denna pandemi så jag tog av grytan 2 gånger så god den var !
 
Recept
 
1)
2 ganska små zuccini skivade i 1,5-2 cm skivor.
6 färska potatisar skivade ca 3 mm skivor
3 skivade lökar
 
Altsammans varvade jag på botten av djupare keramik gryta ( den jag brukar baka bröd i)
 
2)
Kryddade med 1 matsked torkad rosmarin
1/2 matsked torkad timjan , salt . hackad 1/2 rödpeppar, svart peppar,
1,5 dcl rött vin  ( Grillo, italienskt eko)
 
 
3) 200 g skivade champinjoner stekta i smör med 2 rivna solovitlök
mot slutet
 
 
Tillsätt 
1,5 matsked dinkel fullkorn mjöl
2 dcl vispgrädde 2 dcl vatten 1/2 dcl soja
Blanda och häll över zuccinibasen
 
4) Stek i ugnen 200 grader 30-35 minuter tills potatisen är mjuk.
 
Pias ursprungsgryta är gjord på kassler (istället på zuccini) och innehåller inte potatis, men är även den mycket god om man inte vill ha vegetariskt.
 
 
Smaklig måltid !
 
Tillägg:
Det började lukta misstänkt i huset......
till slut gick jag ner i köket: Jag kokade rödbetor under tiden jag skrev detta. undrar om kastrullen går att använda nå mer, rödbetorna blev förkolnade.
 
En sådan bra dag!
 
 

Kommentera inlägget här :