En bra dag ....i växthusets fotölj

Fotot från växthusets fotölj
 
I växthuset är det för det mesta behaglig värme fastän ute är det  fortfarande kallt och värmen håller sig sent till kvällen om jag stänger luckorna i tid.
 
Så jag grejar kring vaktlarna och iaktar  dem och de iaktar  mig. Tar jag fram maskpåse kommer de till mig och äter ur min hand. Har en fotölj därinne och kan bara halvligga och lyssna på vaktlarnas tjatter, eller meditera....
 
Det är viktigt för måendet och generellt  att röra på sig så jag drog till skogen.
 
Plockade svamp och lite blåbär och tappade min mobil med storytel någonstans, gick två rundor runt med hittade den inte,...men att gå  mår man bra av... haha.
Hittade en hel del svamp
 
 som jag rensade,  de mjukare stekte jag i olja med lök, svartpeppar och salt, så som jag tycker mycket om  och några lade jag på burk, se recept nedan ---->
 
Inlagd svamp
är jättegott och kan användas även som ersättning för inlagd sill t ex.för inläggning smakar ungefär så , men godare.....
 
Jag kokar rena unga hårda  svampar jag delat i några bitar med skivade morötter lagerblad, senapsfrö, chili, lök svart peppar i saltat vatten i 20 minuter, lägger svamp, morötter osv i förvärmda burkar med 1 cm ättiksprit på botten och häller på slutet över spadet så det täcker svamparna.
 
Här har jag gjort tabbe och hällde ättiksprit  sist, stängde locket och  vände burkarna upponer. Det blev en reaktion och en bit av spadet pyste ut.....
 
Taggar: Svampinläggning, svamp, växthus;

Kommentera inlägget här :