Kattliv och sensibilisering

Tror jag lyckades muta ut mössen från förrådet. 
 
Funderat på allvar att köpa mig en katt igen, men eftersom vi hade Murre i 18 år och han var extremt självständig och pålitlig mest utekatt så känns det lite si och så att ersätta honom med en ny .
 
 
 
Dessutom var jag stundom gräsligt allergisk mot honom och kunde inte krama honom som jag ville. I perioder var det att klappa honom och sedan tvätta både händerna ansikte och torka av kläderna med våt svamp. 
 
 
 
Jag sensibiliserade mig  på det sättet att jag utsatte mig för honom först bara kort stund varje dag och sedan ökade jag dosen, tills det gick bra att vara kring honom. Men om jag var borta några veckor, eller jobbade många nätter och var generellt trött så kom eländet tillbaka, hade tom astma en period där.
 
Sådant kan man inte rikgt förklara för en katt när han vill va nära. Han lärt sig snart att han fick  ligga vid mina fötter efter jourerna och då spann han hela tiden som gjorde att jag kunde lättare slappna av .
 
Det har gott två år nu. Han var en så lugn och självständig katt som spann hela tiden och jag är tacksam vi fick så många år tillsammans. 
 
 
 
  (null)
 
 
 
Taggar: hälsa, katt;

Kommentera inlägget här :