SMULTRONTJUVEN och CHOKLADSMAK

 
 
Köpte denna bok för jag gillade den första om choklad  av Joanne Harris som kom ut för ca 20 år sedan.  Författaren gav ut någon kokbok också.
 
Jag gillar boken som konektar till mitt inre med både språket , de drömska dimensionerna och människorna med de flerdimensionella karaktärerna
Huvudpersonen Viianne Rocher äger Choklateriet och gör praliner till alla livets tillfällen . Hon kan läsa av människorna och gissa deras favoritsmak rätt.
 
 Hon lagar massa choklad och eftersom jag har lång helg så lagar jag också¨choklad-lite efter hennes och även min smak.
 
 
 
 
Recept chokladdryck med nejlikor
 
1/2 tsk malda nejlikor, en smulad minichili, 1/2 tsk muskot 2 tsk kakaopulver
blandas med  1 dcl het vatten , 2 -3 rutor chokladkaka efter smak och 2 dcl uppvärmd havremjölk jag skakde i kartongen för användning. toppas med 2 msk vispad grädde.
 
Avnjutas långsamt vid solnedgången på min veranda vid  plus 7 grader ute.
 
Recept chokladdryck med kardemumma
 
1 tsk kardemumma, 1/2 tsk muskot, 1 nedsmulad minichilifrukt
2 tsk kakaopulver
2 cl hett vatten, blandas
toppas med vispgrädde.
 
 
 
Kom på att inte glömma  plantera om smultronen

Kommentera inlägget här :