Min lördag.


Lördag
(null)


Vaknade och gjorde bagels .
Recept:
2 koppar dinkelmjöl blandas med lite salt, en sked vallmöfrö och chiafrön 
1 kopp grekisk jogurt
 Blir något kletig deg
Mjöla händer och gör små bollar som du  rullar i blandning  av solrosfrön, linfrön, sesamfrön. plattar till , gör ett hål i mitten 

(null)


Och lägg på plåt. Baka vid 200 grader ca 15 minuter . Beagles växer,   när de blir de bruna som på bilden, då är de klara.

(null)

De blev riktigt smakrika.

Sedan städade jag , skakade av mattorna och våttorkade  golven.
Med en kanin kutande runt är det närmast daglig göra. 
Lagade surkålssoppa med torkade karljohansvampar :
Recept 
Häll vatten i en kastrull lägg torkad svamp i, koka upp , lägg i skalad tärnad potatis ock kryddor1/2 tsk kummin 1 msk mejram 1 msk paprika pulver
Vill du ha icke vego soppa så lägger du rökt korv skuren i bitar t ex.  ungersk cabanos eller något tärnad kycklingbit före potatisen och kokar 10-15 minuter extra innan du lägger i potatis. 
Till slut lägger du i ca 300 gram surkål pepprar och river i några klyftor vitlök. 

(null)


Promenad ute vid havetsskog och jag fegade ur och inte badade. Tänkte att om jag tvärdog vore det inte kul för den som fiskade upp mig om någon månad vid en strand långt borta. 

(null)



(null)

Det var så vackert! 

(null)


När jag var hemma igen träffade jag dessa finingar 
(null)


Gubben blev otålig och krafsade på minna ben . Han ska äta mest hö, men fick både grönkål en morotsbit och en liten bit banan och ett par nötter….
(null)


Lyssnar på en ny bok ,något deprimerande igenkänning i olika situationer. Gubben lyssnar med , ansiktsuttryck passande innehållet. 


Kommentera inlägget här :