Mycket god vintergulasch.

(null)

 En sådan vår- vinter dag, lite sol men mest molnigt och tom hagel har fallit. Mängder små fåglar städar gräsmatta åt mig på framsidan av huset. 


(null)

Tände brasan i vardagsrummet och fick  lust att laga värmande gulasch. 

 Alla recept jag skriver här är mina kreationer just i stunden:

Recept på smakrik och värmande gulasch: 
5 liters kastrull

Täck botten med olivolja, 
stek ca 400 gram färs tillsammans med  
3 större hackade lökar, 
en hackad paprika ,
 1/2 hackad chili, 
en riven morot. 
En liten tomat.
En påse frysta kantareller ( plockade i min skog)
Torkade trattkantareller och Karl-Johan

Jag lägger i alt eftersom efter känslan vad som kommer passa ihop med det som redan är i….

Tillsätt  1 matsked paprika 
1 tsk kummin
1 matsked salt( Himalaya) 
3 svartpepparkorn och tre viltlöksklyftor. 
Rör om och stek alltihopa en stund under tiden du värmer vatten .

Häll i ca 2 liter het  vatten  ( från tekanna, kräver mindre energi än att värma i kastrull) 
Och lägg i 8 potatisar skurna i klyftor ( ca 700 gram)
Koka upp och låt koka på svag värme ca 15 minuter tillsammans med tre hackade zelleri stjälkar och 
en till två stora hackade persilje kvistar. 
Tillsätt en hackad schalottenlök, 
en matsked torkad mejram, 
Smaka av med  1 msk Sirincha - denna röda eko heta sås på svenska råvaror.
Rör om
Koka upp och stäng av spisen , låt stå på eftervärmen.lock på. 

Så här såg det ut :
(null)

Extremt gott. Satt mig vid brasan och åt upp direkt två tallrikar.  Kanin Gubben gjorde mig sällskap.

(null)

Sedan läste jag några lektioner italienska

Och lyssnade på en bra läkarroman från norsk allmänläkarmiljö … Huvudpersonen är en kvinnlig läkare från Oslo som jobbat i många herrans år och druckit en del vin , gift med samma läkare till äkta man som var mest av allt intresserad av att åka skidor i alla år de var gifta. De har två utflugna döttrar och samhälle ändras allteftersom. 
Boken är intressant …..

(null)




Några till lektioner i italienska och godnatt!

Kommentera inlägget här :