Lyckad brunch med djuren....

Det har varit en tuff vecka på sjukhuset .
Nu när den engelska varianten av coronan sprider sig som löpeld genom regionen kliver de allvarligare sjukdomsförlopp ner i åldrarna och sjukhusplatser som saknades redan före pandemin saknas ännu mer. Så det fixas och trixas med en oanad entusiasm för att få plats åt patienterna åtminstone i sjukhuskorridorerna och jag bugar mig för mina kollegor som håller fanan uppe och hittar befrielse i att skoja och skratta mitt i allihopa. För att hålla ut.
 
 
Ja, jag har tre dagars semester mitt i alltihopa och brunchar med djuren- det är vaktlar Ove och Agda och kanin Tufs.
 
Lyckats bra med både grönkålhavtornsmoothie och havrebiffar med timjan.
 
Recept hittar du längst ner i texten. 
 
Följt alla turer och returer kring Astravaccin. Fått min första dos i mitten på mars. Pandemin är ett faktum och situationen i sjukhusvärlden är ungefär så att man stundom vill gråta.
 
  Jag är smittfri så länge ...kanske framförallt tack vare min medvenhet -som mångårig operatör har jag detta med smittokoll på reflex och mitt självvalda eremit liv gjort säkert sitt.
 
 
Ove och Agda hjälper till i köket och då måste jag va noga med att inte ha något varmt eller hett framme ifall de skulle fåför sig att flyga mot spisen.....
 
 
 
Havrebiffar
Blanda
10 dl havregryn  1 matsked bakpulver 1 tesked salt
tillsätt
7 ägg  och 500 g keso och 1 matsked tymian
 
Forma färsbiffar och stek i olivolja på medelvärme knapriga på båda sidor ca
2+2 minuter 
 
Grönkålsmoothie med havtorn
 
 
Fyll ca 4 dl vatten  i mixer
3 grönkålblad ( kanin får det hårda)
En näve havtorn
2 avokado ( eller ett paket 250 g fryst avokado )
1 äpple ( jag har mina egna frysta)
1 banan
( ev 1,5 cm ingefära- hade ej i denna gång då ville inte blanda med havtorn )
Saft från 1 citron
 
Mixa till slätuppiggande  smoothie fullspäckad med vitaminer och fibrer. 
 
Smaklig måltid!
 
 
Taggar: grönkål, havrebiffar, havtorn, smoothie, vaktelägg;

Kommentera inlägget här :