Den finaste förebild...

Det kom folk från hela världen till begravningen och brorsans getter fick äta så mycket blommor att de fick diarre. 
 
Du var den första kvinna som gick ut det teckniska universitet,  extremt begåvad och  48 när pappa dog. Vi blev två på 15 och 10 år du tog själv hand om.
 
(null)
 
Vi åt hemlagat och hälsosamt. Du saftade. Du syltade till 4 på morgonen om de sena sömmarnätterna och du älskade det- 
 
Du kunde så mycket om trädgård . Litteratur , Matematik, Livet . Män - Makt och allt. 
 Du blev docent trots att du var änka med två ungar. 
 
(null)
 
Du sysslade med ekonomi och matematiska modeller. Du gifte dig med pappa som  var professor och han fick kämpa för att få dig för du var bestämd att inte gifta dig. 
Du fick jobba mycket hårt och du blev chef på en av Universitets avdelningar. 
Den finaste förebild jag kunnat få.
 
(null)
 

Mycket kärlek. Du levde livet för fullt, kommer ihåg då du var på besök och åkte skidor, och tog hand om vår labbe Ludde som blev muskulös och helt frisk från sin svåra allergi  när du tog han om honom. Han blev sedan svensk champion.
 
(null)
 
Du älskade att gå i skogen, plocka svamp och bär. Så vältränad och sund.... Du sade att du borde ha gjort vissa saker i ditt liv tidigare.... men du han med de ändå.
Du  uppfyllde din dröm om både hus och räddade schäfer Nigra innan du gick bort... 
 
Så vacker och ungt ansikte du hade när jag åkte från dig den sista gången vi
sågs. Jag tänkte på det ofta efteråt , dit ansikte lyste av kärlek. Slät ansikte, knappt något grått hårströ, ett leende,ett skimmer, kärlek.,.
 
Jag äkte och jag visste att vi inte skulle ses mer i detta liv...och jag tog med mig din hund den fina Nigra som fick utstå ett helvete innan du köpte henne. Du  lagade mat åt henne , hennes så läkte. hon fick fin päls av blev stark igen. 
 
 Sjukvården har gjort en miss som inte borde hända och du dog.
Som när pappa dog i hjärtinfarkt efter att ha sökt på jouren och blev skickad hem.
 
Såvalde jag mitt yrke. Ingen skulle dö i onödan.
 
Jag gett altt i för många år tyvärr på på min hälsas och mina barns bekostnad. Läkarbrist i alla dessa år, men man sparade på fel saker  coh på de trogna -
Men, jag har räddat liv och jag har hjälpt många. 
 
Att vara en begåvad kvinna var tuff då och det är det fortfarande. 
 
Mycket har jag inte förstått allt förrän senare.
När mina barn blev vuxna och eftertanke blev möjlighet. 
 
Du hade dina drömmar som du såg till att de gått i uppfyllelse.Till slut.  Så stark kvinna.
Och ändå-som du fick kämpa för att få saker gjorda som du ville ha det- när du renoverade huset, trots att det var du som betalade och du visste hur man gjorde ... männiksans dumhet och fåfänga har inga gränser, tyvärr  ännu. 
 
Ingen i byn du flyttat till visste om din kariär och förskning , eller de internationella samarbeten och massa annat häftigt om dig . Du har aldrig berättat det för någon.
 
Du som var så bra på att ympa äppelträd och  kunde så mycket om hur man bygger ett tegeltak och braskammin och murade spisar. Det visste byfolk om dig och de  bara förundrades när Universitetfolket talade dig och  om  dina bedrifter de inte hade någon aning om..
 
Jag stod där i din svarta kappa och  pratade om dig, min  mamma , om din poesi och dina drömmar och brorsan om  dig och den speciella växten han klättrade upp på ett högt träd för att hämta åt dig. Du försökte att lära honom att inte vara rädd, för om man är rädd så lever man inte på riktigt, 
 
Vi är här för att leva. Inte för att hitta oss själva eller hitta meningen med livet. Meningen med livet är livet , att vi är  här på jorden.
 
Du var synsk, men ändå sade du att vi är här för att leva, här och nu och att jag inte skulle  bry mig så mycket om det *Övernaturliga*
 Att leva i andra världar  skulle kunna ge besvär.
 
 
 
Jag är tacksam för att jag var med dig länge då du var på sjukhuset , att lindra det hemska du fick uppleva,  Du sade att du pratade med gud om en till sommar i din  trädgård men om det inte blev till så blev det så...
 
Och brorsans getter åt upp allt de kom åt så av det paradiset du skapat blev intget kvar.
 Men så småningom när getter förvann så återskapade sig trädgården själv, den läkte. Brorsan sade att naturen  läker allt själv om människan inte blandar sig i. '
 
Hur kan vi mnniskor ens tro att vi kan  något bättre än naturen ? Där allt är skapat till perfektion, jorden galaxen och hela rymden. hur kan vi ens va så fåfänga och hur mycker idioti det krävs för att föra krig`?
 
Du hade rätt i det mesta.  Många gånger skulle jag säga tyvärr.
Det var jag som varit blåögd och naiv. På min egen bekostnad, tyvärr. 
 
Även år 2020 dör fok i krig, även år 2020 finns det rejäl löneskillnad  mellan kvinnor och män..,.. osv. 
 
Vill minnas mer av det vi pratade om för det kan hjälpa mig på min väg. 
Jag har allt det väsentliga. Mina fina älskade barn. 
Att få vara mor är den finaste gåvan.
 
Tack mamma. För allt. Jag saknar dig enormt, men det vet du.
 
 
 <3   
 
 
Taggar: morsdag;

Kommentera inlägget här :