Spikmattan

 
 
En sådan dag  som idag, jag har semester och solen skiner och snön tinar i en sådan fart att vattendropparna som faller ned från taket skapar en sovande melodi.
 
Vaknade med  ryggskott och kom på att jag hade någonstans spikmatta som jag fick av min mor och använde vid förlossning för en kvartsekel sedan.
 
Smärtan lindras och jag kan stå  igen. Skickar en tacksam kärlekstanke till min mamma i himmelen och åker till däckservice att fixa punka och sedan ut med grannens hund på promenad.
 
Sonen  hälsat på och sade att visst han tvättar händerna, att det hjälper  inte om jag är orolig och påminner i tid och otid om smittan och alla möjliga och omöjliga skyddsåtgärder.
Jag skulle skulle hellre han slapp  få detta, han har ju vunnit hård kamp om livet en gång, så visst påverkas jag av denna situation, med gamla ärr dyker upp oron.. 
Det är som det är, men man skall ha kunskap om sjukan och skydda sig som man kan och leva.
 
Gillar inte självsäkra utlåtanden i de officiella medierna om något man omöjligt kan uttala sig självsäkert om, stött på sådana experter flera gånger i mitt liv tyvärr, det visade sig om några år att det de påstod var  fel, men skadan gick inte längre reparera.
 
Dottern cyklar för glada livet till sin natttjästgöring i stan. Hon har inte jobbat med annat än corona analyser i en månad och säger att det blir några veckor till---  Vid första positiv analys så skapade hon matförråd för två veckor för att  klara av ev karantän. 
 
Hur mycket orkar vi bära ?
 
Mina vänner i utlandet frågar om vad vi håller på med här : är vi  så tuffa vikingar eller är vi helt dumma? Det jag kan svara är att det är tusen experter som bestämmer, hoppas verkligen att resultat blir också tusen gånger bättre än annanstans. Ser inte så om jag tittar på WHO:s siffror, men det är bara de döda som represeterar ländernas läge, med några dagars försening . Fallsiffrorna stämmer inte alls  längre.
 
Mina dagar har blivit växlande ljusglimtar när jag hoppade över coronarapporter i helgen.
 
Spikmatten påminde om min kloka mor och gav mig känslan av hopp,  smärtlindring och tacksamhet.

Kommentera inlägget här :