Allt jag fått lära mig...

(null)

 

Även om jag för massa år sedan bestämt mig att föredra de okomplicerade, glada och optimistiska böckerna så sträckläser jag denna självbiografi som handlar om Tara Westovers annorlunda uppväxt i USA. Hon lever med sina föräldrar och syskon helt avskärmad från världen förutom att hon får gå i kyrkan och sjunga .
Hon är begåvad och efter att ha hotats till livet och lämnat sin familj kämpar hon med ångestattacker, depression där enda hon orkar med är att sträcktitta på tv serier trots att hennes doktorandtjänst pågår. Till slut lyckas hon skriva sin doktoravhandling.

Detta är en skräckinjagande berättelse om hur det är att leva i en familj med en religös fanatiker till far och hur det påverkar psykiskt de övriga familjemedlemmarna.  Barnen går inte i skola, de jobbar i hemmet och på faderns bilskrot. Alla får förlita sig på Guds vilja och får t ex inte söka vård ens vid  livsfarliga olyckor eller sjukdomar där både barnen och vuxna som drabbats kunnat stryka med. Sanningen försvrids på ett fruktansvärt obehagligt sätt, där familjemedlemmar som inte gör som fader säger hotas och portas från familjen. 
Boken blev etta på Obamas boklista, den är spännand ,välskriven och får en att relatera till i många sammanhang. 

Ger boken full pott  ***** 

Den finns på Storytel, adlibris mm, du kanklicka på länken nedan och provläsa ...det blir då nästa klick när du är inne..

https://www.adlibris.com/se/bok/allt-jag-fatt-lara-mig-9789127150898

 
Taggar: Allt jag fått lära mig, Tara Westover;