Vitkålsfrittata

 
Till kvällsmaten gjorde jag vitkålsfritata , en mycket enkel men god grönsaks maträtt.
 
 
 
 
Recept.
 
 1) Knäck tre ägg i en skål.  Salta, peppra, vispa ihop.
2) Hacka en lök och en 1/4 kålhuvud och häll i äggmassan.
3)Tillsätt 3 matskedar rismjöl och jaga alltihop så att ingredienserna blandas väl.
4) När olivolja i stekpannan är het häll över fritatta massan  och fördela den någotsådär jämt på stekpannan,
5) Lägg på locket.Sänk värme så fritatan hinner stelna och inte bränns, 
6) Efter ca 4  minuter vänd det hela och stek från andra sidan lika länge 
7) Skär i bitar och servera med bröd och röd paprika och något grönt för hälsans- och harmoniskull.
 
Det är så speciella tider nu.
Gör det du älskar att göra.
Prata med de du vill prata med.
Men sprid inte virus vidare. 
Viruset behöver din kropp för att spridas. 
 
Tänker hela tiden på mina älskade barn och det fina, men även tuffa livet vi haft tillsammans.
Nu är de utflugna och stormen där ute påminner mig om hur mycket jag saknar de här hemma vid brasan.
 
Varje gång jag går i skogen är de med mig. 
Idag såg jag myrorna vädra sina myrstack och värma sig i solen. Det sägs att myrorna jobbar hårt, men jag läste någonstans att visst jobbar vi männiksor flera timmar om dagen än en myra gör.
Glömmer aldrig när min lilla dotter inte ville gå på skogsstigen för att inte trampa på myrorna....
 
 Jag förstår nu hur min mamma kände när jag var ute i världen och inte kom hem så ofta. Hon har aldrig pressat mig att komma hem ,men när jag väl skulle komma förberedde hon maten jag älskade, hon tom tejpade en aprikos så den skulle vänta på mig på trädet då jag  till slut kom på besök. Och jag var irriterad att hon ringde flera gånger då jag var på vägen och det var denna aprikos hon höll på och övertala att vänta på mig på trädet. 
Det var trädet hon planterade i sin nya trädgård hon förvandlade till en trädgårdsåaradis på kort tid och det var den första och sista aprikosskörden hon var med om. 
Kärleken har så många olika ytttringar...
En av dessa  har jag på mitt kylskåp : Brevet från min dotter då hon bodde på andra sidan jordklotet. En annan är när sonen tittar in och byter mina vinterdäck.
Jag å min sida försöker underlätta livet för mina barn det jag kan. De har inte varit curlade, vi tre hade tidigt fördelade ansvarsområden här hemma, efter allas bästa försmåga. Jag försökte också förklara vad jag gör både i hushållet och på mitt jobb. Det kändes  tufft när dottern försökte övertala mig att jobba på dagis för då skulle hon inte behöva altid vara sist. Det smärtar än idag, Eller när jag var gravid och var så¨trött att jag kom hem utan att hämta sonen på fritids på vägen. 
 
Det finns massa roliga minnen förståss. Vi åkte skidor närmast varje dag , gjorde utflykter, både i närheten och lite längre och reste utomlands en del.....
 
Under Påsk har jag undvikit informationsflöden, 
 
Om jag går till mig själv så har jag som har  tjatat på mina barn om att tvätta händerna ( av omtanke men ändå upplevde de det tjatigt * Vi är ju vuxna *) och närmast söndertvättat de mina , så har jag inte hålligt tilräckligt avstånd när min son hälsade på mig i helgen.
  Jag fick någonstans då ont i halsen- en av de  vanligaste symptom på corona vad jag läst. Jag ringde till arbetet och svaret var du ska inte testa dig men du ska vara hemma 48 timmar efter symptomfrihet. Misstänker du Corona då ska du va hemma minst 7 dagar.
 
Studier på hur viruset beter sig beroende på i vilken mängd den anfaller sin bärare med  och även beroende på hur många blev infekterade innan, den verkar ta styrka av att byta mellan olika människor tät på varandra om jag förstod det rätt,
Så det kan bli en jobbig sjukdomsbild om man infekteras med större mängder virus eller flera gånger på varandra i typ stora sjuksalar och liknande. 
 
Man forskar och visar så fort man har något för att varna om . I denna situation är det bra med all kunskap mänskligheten kan införskaffa sig ta hänsyn till och vara ödmjuk inför för 100 procentiga data finns inte 
 
Det är som ingredienser i denna fritata, resultat påverkas bara man steker den  på högre värme eller för kort eller glömt någon ingrediens helt. Och då är det bara fritata, forskning har man så mycket fler faktorer att ta hänsyn till och framförallt att va ödmjuk inför faktum att det är mycket mer vi inte vet än det vi vet och någonsin  kommer att veta exakt. 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :