Härliga vyer och godaste färsgrytan...,

Sonen på besök och det medför alltid glädje.
Jag vaknade tidigt imorse men så somnade jag om och vaknade inte förrän strax före nio av att han grejade i köket. 

Efter blåbärsgrötfrukosten tog vi promenad och klättrade runt på berget . 
När vi kom högst upp vände sig sonen om och sade leende  : Titta vilken utsikt! 
 
 
(null)
 
Blev bokstavligen varm om hjärtat !
När vi kom tillbaka laddade sonen om med havregrysngröt och druvsocker satte sig på cykel och körde iväg, Han cyklar ca 50 km närmast varje dag ibland ännu mer.
 
 
 
Jag beundrar hans klara och omtänksamma sätt att se på världen och människorna.. Du måste se det så att människor gör fel! Man måste fundera varför de gör det: är de stressade t ex. 
Men jag tycker inte att det kan inte se ut så som det  gjorde när han var på sjukhuset flera månader och det var komplikationer och något gick fel närmast varje dag. Jag är evig tacksam att han klarat det. Jag kan se det som han väljer att se, som jag gjort i all evighet innan att se orsaken bakom ta lärdom och försöka själv va bättre.  Men när det handlar om ens barns liv och det är närmast dagliga förseelser ledande till komplikationer av livshotande art då  räcker det inte att folk gör sitt bästa. Nedskärningar. Platsbrist. Haltande organisation. Kompetens brist. Stress. 
 
= Det var en minismör plastbytta på marken vid ingången till beachen där vi startade vår promenad idag : Han lyfte den och lade i närstående soptunna. jag fick kramp i magen : 
Vi vet i grova drag hur smittan sprider sig men man kan aldrig vara säker att den inte finns på just den plastbit man lyfter från marken efter någon annan. Bara det. 
 
Jag mår illa när jag tänker på människor som kastar plast och annat skräp kring sig för jag kan inte varken hitta någon ursäkt för eller förstå det .
 
 
 
Ensam igen gjorde jag det jag tycker om och blir glad av : 
Lagade mat .
Det blev en färsgryta. 
 
Lagar mest vegetariskt men jag brukar köpa kalvkött från en ekogård ibland  . Djuren har det bra där,  de är ute året runt , har gott om ängar att röra sig på och om de får extra foder så är allt certifierat . 
Jag har tom åkt på en jättetjurens rygg en gång där. ..
 
 
(null)
 
Recept:
 7-8 portioner
Grunden är att lök och färs och morötternas viktdel är närmast  1:1:1. Tillkommer kryddor, krossade tomater och bönor. 
 
1) Stek i olivolja :
    6 hackade lökar,
    6 rivna morötter och en bit riven zelleri 
 
2 ) Tillsätt färs ( nöt/ alt vego) ,
 
3 ) Krydda med
     en hackad röd peppar,
     en näve torkade gröna blad det man har hemma (rosmarin, timjan,  persilja, libsticka, )
    1 mts salt 
1 tsk svartpeppar
1/2 tsk cayenne peppar,
1 tsk kummin
 
4 ) Fräs allt tillsammans några minuter 
 
5 ) Tillsätt 2 förpackningar krossade tomater,
                1 förpackning sköljda bönor 
                 och några skivade små plommon tomater
 
6 ) Låt puttra i eftervärme och till slut blanda i riven solovitlök.
 
 
Smakar bra även utan den,  
Man kan ta färsk vitlök bara vid servering så har man två ganska olika smakvariationer, 
 
7) Servera som det är med något färskt och grönt på för extra smak och vitamintillskott
eller med potatismos, rotmos, pasta , ris osv.
 
Smaklig måltid!   :) 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :